|
Ta część strony jest poświęcona dla mojego roweru - Giant Terrago 2 2008r.
Rower kupiłem 13 lipca 2009r. we Wrocławiu i jestem bardzo zadowolony z tego nabytku.
Tutaj pokaże zdjęcie mojego roweru, na jego podstawie opisze budowę typowego górala oraz opisze dokładnie z czego mój Giant jest zbudowany.
Tak wygląda budowa większości rowerów górskich, oczywiście z małymi wyjątkami, takimi jak np. rowery firmy Cannondale, które posiadają tylko 1 goleń górną i 1 dolną, a nie po 2 jak większość. Firma ta zastosowała w swoich rowerach amortyzatory
tego typu, gdyż są one prawie dwukrotnie lżejsze od normalnych, a w XC najważniejsza jest waga, a dopiero potem osprzęt.
Teraz omówię po kolei komponenty z których składa się mój rower.
Myślę, że części takich jak: siodełko, rama, kierownica, koła, sztyca (regulowana rura pod siodełkiem), dźwignia hamulca, tarcza hamulcowa nie trzeba nikomu opisywać ;) Jeżeli jednak ktoś chciałby zobaczyć opis którejś z tych części proszę o napisanie e-maila poprzez odnośnik "napisz e-mail do autora strony", znajdujący się na stronie "O mnie"
Opis poszczególnych części:
Stery - prosty element składający się ze specjalnej nakrętki, podkładek oraz długiej śruby, aczkolwiek jest on bardzo ważny w funkcjonowaniu roweru, a w szczególności kierownicy. Stery przytrzymują kierownicę, aby nie kręciła się ona w miejscu, tylko razem z kołem.
Mostek - element (czyt. rurka ;) łączący stery z kierownicą.
Goleń górna - to nic innego jak fachowa nazwa tej części amortyzatora, która chowa się w goleni dolnej. br>
Goleń dolna - jak powyżej, z tym wyjątkiem że to do niej chowa się goleń górna. br>
Zacisk hamulca tarczowego hydraulicznego - typowy zacisk hamulca tarczowego, jak w większości nowych rowerów (nawet komunijnych), z tym wyjątkiem że w moim rowerze (jak w większości rowerów wyścigowych) zamiast linki zaciskającej zacisk występuje płyn hamulcowy, tłoczony przez tłok w dźwigni hamulca.
Pedały SPD - nie ą to zwykłe pedały platformowe, tylko pedały zatrzaskowe. Aby ich używać trzeba zaopatrzyć się również w specjalne buty SPD, do których montuje się bloki (zatrzaski, które łączą się z pedałem), dołączone do zestawu z pedałami. Takie rozwiązanie zapewnia uzyskanie lepszych osiągów, ponieważ napędzamy rower również podciągając korbę a nie tylko pchając ją w dół. Badania wykazały kolarz korzystający z pedałów SPD ma 25% większą moc od kolarza na tym samym poziomie wytrenowania, ale nie posiadającego takich pedałów.
Ochraniacz ramy - materiał zapinany na rzep, chroniący część ramy przed uszkodzeniami spowodowanymi łańcuchem.
Kaseta - zbiór zębatek, w moim przypadku jest to kaseta 9-cio rzędowa, czyli wyposażona w 9 zębatek. Największa z nich ma 34 zęby, a najmniejsza - 17 zębów.
Przejdź do strony głownej |